TZ: Student IKSŽ realizuje osvětovou kampaň pro včasný záchyt vad páteře, zaštítil ji ministr zdravotnictví
TZ: Student IKSŽ realizuje osvětovou kampaň pro včasný záchyt vad páteře, zaštítil ji ministr zdravotnictví
Praha, 24. 10. 2024 – Idiopatická skolióza a Scheuermannova kyfóza jsou nejčastější vady páteře, které dohromady postihují až 10 procent dětské a dospívající populace. Při pozdním záchytu a léčbě mohou vést k celoživotním chronickým bolestem, tělesné dysmorfii a řadě dalších obtíží s významným negativním vlivem na kvalitu života. Tadeáš Řáha, student z Katedry marketingové komunikace a PR na Institutu komunikačních studií a žurnalistiky Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy, se snaží navázat na tradici komunikačních projektů katedry v oblasti zdravotnictví.
Jeho osvětová kampaň si dává za cíl signifikantně zvýšit počet včas léčených pacientů. Dalším záměrem je zvýšení kvality života pro dospělé pacienty s pozdní diagnózou, včetně podpory probíhajícího vývoje speciálního rehabilitačního cvičení a alternativních metod analgezie. Sekundárním cílem je dosáhnout úspor státního rozpočtu na snížené produktivitě, invalidních důchodech a výdajích na zdravotní péči.
Sám se řadí mezi pacienty se Scheuermannovou kyfózou. „Chronická bolest mi mnoho bere, ale na druhou stranu mi dodává nesmírnou motivaci přispět k tomu, aby se současní dětští pacienti již v budoucnu nemuseli trápit. Jsem proto vděčný našim partnerům, zdravotníkům a pacientům za podporu, kterou nám projevují,“ uvedl. Klíčovou roli dle něho hraje také diskuze s Národním screeningovým centrem na téma kontrolního mechanismu včasného záchytu.
Z dílny Katedry marketingové komunikace a PR FSV UK vzešly v minulosti projekty jako např. Medici pro očkování, kampaň na podporu zákazu kouření v restauracích nebo iniciativa pro zvýšení účasti na onkologickém screeningu. „Téma zdraví je pro naši katedru dlouhodobě klíčovou záležitostí, které se intenzivně věnujeme, zejména z pohledu komunikace. Jsme hrdí na to, že tato osvětová kampaň vzešla přímo z řad našich studentů a těšíme se na její další výstupy," uvedla vedoucí katedry Ing. Petra Koudelková, PhD.
Kampani udělila záštitu řada organizací včetně Ministerstva zdravotnictví České republiky, České pediatrické společnosti JEP, spolku Mladí lékaři či mezinárodní nadace Scheuermann’s Disease Fund. „Tadeáš Řáha a jeho kolegové odvádí výbornou práci v edukaci laické veřejnosti i lékařské komunity, když se snaží rozšířit informaci o důležitosti včasného záchytu pro úspěšnou léčbu vad páteře. Když je záchyt opožděný, s věkem se objevují signifikantní degenerativní změny,“ sdělil zakladatel nadace Doug Strott.
Česko-slovenský projekt se od zahraničních odlišuje tím, že se zaměřuje současně na zdravotníky i laickou veřejnost. Zkušenosti z česko-slovenské osvětové kampaně poslouží jako základní kámen pro globální projekt založený na síti ambasadorů, kteří budou realizovat lokální kampaně v zemích svého původu.
Projekt je otevřen námětům a připomínkám zdravotníků i pacientů, které mohou zasílat na e-mailovou adresu info@scheuermannova-choroba.cz. Více informací k osvětové kampani lze nalézt na scheuermannova-choroba.cz nebo scheuermannova-choroba.sk.
Kontakt pro média:
Mgr. Lucie Kotvalová
PR koordinátorka IKSŽ FSV UK
E-mail: lucie.kotvalova@fsv.cuni.cz