Habilitační řízení
Platné předpisy:
- Zákon o vysokých školách /související paragrafy/
- Řád habilitačního řízení a řízení ke jmenování profesorem UK
- Opatření rektora č. 15/2019 Porovnávání textů závěrečných prací a habilitačních prací a jejich ukládání v meziuniverzitních a mezinárodní databázích prací
- Opatření rektora č. 35/2019 Doporučená hlediska hodnocení pro habilitační řízení a řízení pro jmenování profesorem a minimální požadavky na obsah odůvodnění habilitační a hodnotící komise včetně stanovení náležitostí předkládaných materiálů Univerzity Karlovy - pro řízení zahájená do 30. 4. 2023 - zrušeno OR 6/2025
- Opatření rektora č. 20/2023 - Změna opatření rektora č. 35/2019 – Doporučená hlediska hodnocení pro habilitační řízení a řízení pro jmenování profesorem a minimální požadavky na obsah odůvodnění habilitační a hodnotící komise včetně stanovení náležitostí předkládaných materiálů Univerzity Karlovy - pro řízení zahájená od 1. 5. 2023 do 30. 3. 2025 - zrušeno OR 6/2025
- Opatření rektora č. 13/2020 Posuzování plagiátorství na UK
- Opatření rektora č. 55/2023 Předcházení střetu zájmů v habilitačním řízení a řízení ke jmenování profesorem
- Opatření rektora č. 6/2025 - Podklady pro zahájení habilitačního řízení a řízení ke jmenování profesorem a postupy a doporučená hlediska hodnocení kvalifikace a způsobilosti pro účely těchto řízení na Univerzitě Karlově - pro řízení zahájená od 31. 3. 2025
Kontakt
Odděleni vědy
Bc. Simona Šubrtová
simona.subrtova@fsv.cuni.cz
+420 222 112 290
Dokument ke stažení
Co se předkládá při zahájení habilitačního řízení:
- Všechny dokumenty se předkládají v tištěné i elektronické podobě, uchazečem/uchazečkou vlastnoručně či elektronicky podepsané, s aktuálním datem vyhotovení (kromě diplomů a habilitační práce).
- Dokumenty (s výjimkou diplomů, habilitační práce a potvrzení o zaměstnání či atestacích) se předkládají v české a též v anglické verzi, a to vzhledem k požadované účasti zahraničních členů v habilitační komisi. U uchazečů/uchazeček mimo ČR a SR mohou být předložené materiály pouze v anglickém jazyce.
- Habilitační práce se předkládá svázaná ve 3 výtiscích a elektronicky ve formátu PDF/A.
1. |
Žádost o zahájení habilitačního řízení V níž uchazeč/uchazečka uvede akreditovaný obor pro habilitační řízení v plném znění a fakultu, na níž má být řízení zahájeno a název předkládané habilitační práce, případně další potřebné informace. |
2. |
Habilitační práce (3 tištěné výtisky + elektronická verze) Uchazeč/uchazečka předloží 3 výtisky habilitační práce, kterou může být písemná práce, přinášející nové vědecké poznatky, tiskem vydaná monografie, která přináší nové vědecké poznatky či komentovaný soubor vydaných vědeckých prací uchazeče. |
3. |
Úředně ověřené kopie diplomů Uchazeč/uchazečka předloží ověřené kopie diplomů o absolvování magisterského a doktorského vzdělání na vysoké škole (typicky Mgr., titul z rigorózního řízení a Ph.D.), a to ideálně ve formátu A4 Dokumenty o studiu a o získání akademických titulů na Univerzitě Karlově uvedené v tomto bodě mohou být u zaměstnanců UK dodány jako kopie bez notářského ověření. |
4. |
Strukturovaný profesní životopis a) uvádí se průběh studia, včetně názvu diplomové, rigorózní a disertační práce s uvedením jmen vedoucích práce, resp. školitelů a jejich afiliace b) uvádí se průběh dosavadního zaměstnání včetně relevantních odborných praxí, atestací, zahraničních pobytů apod., c) uvádí se dosavadní akademické působení v pedagogické a vědecké (tvůrčí) oblasti d) uvádí se další údaje, které uchazeč/ uchazečka považuje za důležité pro naplnění stanovených doporučených kritérií pro habilitační řízení na UK a příslušné fakultě. |
5. |
Úplný výkaz pedagogické činnosti Uchazeč/uchazečka uvede přehled pedagogické činnosti alespoň za poslední tři roky + aktuální akademický rok, a to včetně vedených, konzultovaných a oponovaných bakalářských, diplomových, rigorózních či disertačních prací. Uvádějí se skutečně odučené hodiny. Je možné uvést i předchozí pedagogickou zkušenost, a to pro celkový kontext dosavadního pedagogického působení uchazeče/uchazečky. Uchazeči/uchazečky, kteří absolvovali mateřskou či rodičovskou dovolenou, či dlouhodobou zahraniční stáž, mohou uvést výkaz pedagogické činnosti za delší období tak, aby posuzované období pedagogické činnosti bylo obdobné jako výše uvedené souvislé tříleté pedagogické působení. Výkaz musí být potvrzen institucí, kde pedagogická činnost proběhla/probíhá (u zaměstnanců FSV UK je to podpis ředitele příslušného institutu). |
6. |
Okomentovaný přehled dosavadní pedagogické činnosti Uchazeč/uchazečka se zaměří zejména na reflexi kvality své výuky a též uvede, čím v dosavadní pedagogické činnosti přispěl/la k rozvoji oboru, jaké pedagogické metody používá a zda zavedl/la nějaké inovativní prvky do výuky, případně nové přednášky, předměty či kurzy. |
7. |
Představa o dalším pedagogickém působení v oboru |
8. |
Strukturovaný přehled publikační činnosti a uvedení osobního čísla ORCID Publikace budou rozděleny dle kategorie: J – recenzovaný odborný článek ve třech subkategoriích (Jimp, Jsco, Jost), s uvedením IF a AIS a dále autor uvede decil/kvartil dle WoS a oborové zařazení. B – odborná kniha, C – kapitola v odborné knize, D – stať ve sborníku (DWoS, DScopus). V seznamu publikací je možno uvést i ostatní publikace, které nebudou předmětem podrobného hodnocení komisí, avšak jsou důležité pro celkový profil vědecké a pedagogické osobnosti uchazeče/uchazečky. U publikací s více autory uvede uchazeč/uchazečka vlastní autorský podíl (v procentuálním vyjádření), popřípadě stručně okomentuje svůj podíl na uváděné publikaci či na skupině publikací. Dále uchazeč/uchazečka u publikací, kde je ve spoluautorství, zda je hlavní autor/autorka publikace nebo korespondující autor/autorka. |
9. |
Okomentovaný výběr pěti nejdůležitějších (nejvýznamnějších) publikací Uchazeč/uchazečka uvede u každé publikace přínos pro obor. U publikací ve spoluautorství uchazeč/uchazečka uvede procentuálně svůj autorský podíl a slovně jej okomentuje. |
10. |
Citace prací dle metodiky Web of Science, příp. Scopus, Google Scholar aj. Citace dle WoS je nutné uvést vždy. Uchazeč/uchazečka může doplnit údaje o citacích dle WoS hodnotami z dalších databází obvyklých v daném oboru (např. Scopus, Google Scholar, ResearchGate aj.). V sociálněvědních a humanitních oborech můžete eventuálně k těmto databázím doplnit také seznam citací a recenzí jejich prací dle vlastní rešerše. Uchazeč/uchazečka vytvoří výpis počtu citací z databáze WoS na webových stránkách Web of Science přes Create Citation Report. Uchazeč/uchazečka dodá výpis v kompletní verzi se spojnicovým grafem. |
11. |
Podklady k hodnocení zahraniční zkušenosti Uchazeč/uchazečka uvede přehled zahraničních vědeckých odborných stáží (s uvedením názvu pracoviště a jejich délky a výsledků) a účast na mezinárodních konferencích (zejména zvané přednášky). |
12. |
Podklady k hodnocení výsledků tvůrčí činnosti – projekty a granty Uchazeč/uchazečka uvede přehled externě financovaných vědeckých projektů a grantů a též granty a projekty institucionální podpory s uvedením role (hlavní řešitel, spoluřešitel = hlavní řešitel týmu spoluřešitelské organizace, člen řešitelského týmu = účast na řešení) a výpis a zhodnocení výsledků. |
13. |
Potvrzení o zaměstnání a odborné praxe, atestaci apod. Potvrzení z FSV UK zajistí oddělení vědy. U ostatních pracovišť, kde má uchazeč/uchazečka pracovněprávní vztah, je potřeba zajistit potvrzení na příslušném oddělení pracoviště. |
14. |
Členství ve vědeckých radách, orgánech vědeckých společností, redakčních radách a získaná vědecká ocenění |
15. |
Podklady k hodnocení zapojení uchazeče/uchazečky do tzv. třetí role univerzity a výstupů popularizace tvůrčí činnosti Uchazeč/uchazečka uvede konkrétně např. působení v médiích, popularizační přednášky, publikace, tvorba studijních materiálů pro nižší stupně škol apod. |
16. |
Podklady o spolupráci s aplikační praxí, je-li to relevantní pro obor habilitace Uchazeč/uchazečka uvede např. různé formy spolupráce s podnikatelskou sférou, státní správou, neziskovými organizacemi apod. |
17. |
Závěrečné shrnutí podkladů, které se zaměří na komplexní přehled hlavních vědeckých, pedagogických a dalších relevantních úspěchů z pohledu uchazeče/uchazečky |
Pro zpracování podkladů citační analýzy a publikační aktivity můžete využít služeb Mgr. Jakuba Szarzece (jakub.szarzec@ruk.cuni.cz). Více informací naleznete zde: https://cuni.cz/UK-11097.html
Charakteristika habilitační přednášky:
Na návrh uchazeče předkládá habilitační komise vědecké radě tři témata habilitační přednášky, z nichž rada jedno vybere. Přednáška trvá maximálně dvacet minut, je pronesena spatra a je možné ji doprovodit různými typy prezentace podle uvážení uchazeče. Navrhovaná témata jsou koncipována tak, aby na konkrétních případech dokládala přínos vědecké a pedagogické práce uchazeče k rozvoji oboru, v němž se uchází o hodnost docenta. Vedle významu vědecké práce uchazeče vědecká rada na základě přednášky hodnotí i jeho schopnost seznámit se základními problémy své práce i publikum různého oborového zaměření.
Poplatek za habilitační řízení:
Univerzita Karlova stanovila pro uchazeče v habilitačním řízení poplatek za úkony spojené s tímto řízením, a to ve výši 2.000,-Kč (čl. 8/čl. 18 Řádu pro habilitační řízení a řízení ke jmenování profesorem). Poplatek je splatný do 30 dnů od schválení komise vědeckou radou fakulty a je nevratný.