Opatření děkana č. 13/2016
Postup pro zadávání veřejných zakázek na FSV UK
Univerzita Karlova v Praze, Fakulta sociálních věd
Opatření děkana č. 13/2016
Název:
Postup pro zadávání veřejných zakázek na FSV UK
Účinnost:
15. 3. 2016
V Praze dne 7. března 2016
PhDr. Jakub Končelík, Ph.D.
děkan fakulty
________________________________________________________________________________________________________________________
Postup pro zadávání veřejných zakázek na FSV UK se řídí:
- zákonem č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách v platném znění (dále jen „zákon“),
- opatřením děkana č. 33/2014 – Směrnice pro oběh účetních dokladů na FSV UK,
- pokynem děkana č. 1/2001 – Oprávnění vybraných pracovníků fakulty k nakládání se svěřenými finančními prostředky a dodatkem č. 1 k tomuto pokynu z 25. 4.2005,
- zákonem č. 89/2012 Sb., nový občanský zákoník v platném znění
-
Předmět úpravy
Toto opatření upravuje zadávání veřejných zakázek podle zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, a to zakázek malého rozsahu podle § 12 odst. 3 zákona. Zakázky podlimitní a nadlimitní jsou zadávány vždy v souladu s platným zněním zákona.
Zadávání veřejných zakázek v běžném kalendářním roce vyplývá z dlouhodobého záměru fakulty, schváleného rozpočtu včetně kapitálového, a dále ze schválených grantových projektů.
Dále toto opatření upravuje některé obecně platné povinnosti v organizaci veřejného zadavatele (dále také jen „zadavatel“) vztahující se ke všem zakázkám zadávaným v rámci organizace, tzn., zakázkám malého rozsahu, podlimitním i nadlimitním zakázkám.
Zadavatelem veřejné zakázky je Univerzita Karlova v Praze, Fakulta sociálních věd, zastoupená děkanem fakulty.
Zadávání veřejných zakázek řídí a koordinuje tajemník fakulty, administrativním a organizačním zajištěním zadávání veřejných zakázek je pověřeno ekonomické oddělení. Ředitelé institutů, vedoucí dalších součástí, řešitelé grantových projektů (pracovníci oprávnění děkanem fakulty k nakládání se svěřenými finančními prostředky) a vedoucí součástí děkanátu jsou povinni poskytnout potřebnou součinnost při zadávaní veřejných zakázek.
-
Veřejná zakázka
Veřejné zakázky se dělí podle předmětu plnění:
-
veřejné zakázky na dodávky,
-
veřejné zakázky na služby,
-
veřejné zakázky na stavební práce.
Veřejnou zakázkou není práce vykonávaná na základě pracovní smlouvy, pracovního poměru, autorské smlouvy nebo obdobné smlouvy.
-
-
Stanovení předpokládané hodnoty veřejné zakázky
-
Předpokládaná hodnota zakázky na dodávky a služby se stanoví jako:
§ předpokládaná cena jednorázové dodávky nebo služby, která tvoří celkový peněžitý závazek zadavatele stanovený ve smlouvě, má-li být smlouva uzavřena na dobu určitou,
§ předpokládaná cena celkového peněžitého závazku zadavatele za 48 měsíců, má-li být smlouva uzavřena na dobu neurčitou nebo na dobu, jejíž trvání nelze přesně vymezit, stanovená buď na základě průzkumu trhu ve stejném čase, místě a kvalitě a v rozsahu stejného nebo podobného předmětu plnění nebo stanovená na základě skutečné ceny uhrazené zadavatelem během předcházejících 12 měsíců, upravená o změny, které lze očekávat během následujících 12 měsíců v případě opakujících se nebo trvajících dodávek a služeb,
§ součet předpokládaných hodnot jednotlivých dodávek, které mají být pořízeny během následujících 12 měsíců v případě opakujících se nebo trvajících dodávek nebo služeb dodávaných formou rámcové smlouvy uzavřené na jeden rok.
-
Předpokládaná hodnota veřejné zakázky na stavební práce se stanoví buď na základě rozpočtové ceny z příslušné projektové dokumentace stavebního díla nebo na základě průzkumu trhu provedeného zadavatelem nebo jím pověřenou osobou se vzděláním či praxí v daném oboru; průzkum trhu bude vždy vycházet z údajů a informací o stavebních zakázkách obdobného charakteru s použitím jednotkových cen uvedených v projektových podkladech referenční stavby.
-
Zakázka na dodávky, služby a stavební práce nesmí být účelově dělena tak, aby hodnota takto rozdělených zakázek byla nižší než limity stanovené tímto opatřením.
-
Předpokládané hodnota se vždy stanoví vždy jako cena bez daně z přidané hodnoty.
-
Při stanovení předpokládané hodnoty je zadavatel povinen sečíst předpokládané hodnoty obdobných, spolu souvisejících dodávek či služeb, které hodlá pořídit v průběhu účetního období. To neplatí pro dodávky, jejichž jednotková cena je v průběhu účetního období proměnlivá a zadavatel tyto dodávky pořizuje opakovaně podle svých potřeb.
-
-
Postup při zadávání veřejných zakázek malého rozsahu
-
Veřejná zakázka malého rozsahu, jejíž předpokládaná hodnota nepřesahuje částku 99.999,99 Kč Kč bez DPH; u veřejných zakázek na dodávky a služby a do 199.999,99 Kč bez DPH u veřejných zakázek na stavební práce:
Postupuje-li zadavatel, resp. pověřená osoba zadavatele v souladu s principy transparentnosti, rovného zacházení a zákazu diskriminace a současně respektuje ceny v místě a čase obvyklé, nemusí u zakázek, ve kterých předpokládaná hodnota plnění nepřesahuje částky 99.999,99 Kč bez DPH u veřejných zakázek na dodávky a služby a do 199.999,99 Kč bez DPH u veřejných zakázek na stavební práce, provádět výběrové řízení.
Dodávku zboží, nákup služeb nebo nákup stavebních prací v hodnotě nepřesahující stanovený limit není třeba dokládat písemnou smlouvou, postačí, aby byl uskutečněný výdaj doložen účetními doklady, resp. účetními záznamy podle zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů. Z účetního dokladu musí být zřejmý zejména předmět zakázky, množství dodaného plnění a cena plnění.
Postup pro dodávky a služby a stavební práce do výše uvedených limitů:
-
pověřená osoba zadavatele objedná na návrh pracovníka oprávněného k nakládání se svěřenými finančními prostředky písemnou formou plnění předmětu zakázky u jednohododavatele;
-
pracovník oprávněný k nakládání se svěřenými finančními prostředky je povinen při výběru dodavatelské firmy dodržovat zásady transparentnosti, rovného zacházení a zákazu diskriminace. Na vyžádání zadavatele je dále povinen doložit způsob výběru dodavatele veřejné zakázky;
-
objednávka musí obsahovat minimálně:
-
identifikační údaje zadavatele
-
specifikaci předmětu veřejné zakázky včetně vymezení technických a jiných podmínek a kvantifikace (množství, druhu, popisu činností, apod.)
-
termíny plnění
-
místo plnění
-
požadavky na nabídkovou cenu, platební a obchodní podmínky a fakturaci včetně požadavku na uvedení čísla oprávnění k podnikání v
-
podmínky, při jejichž splnění je možné překročit výši nabídkové ceny
-
další podmínky (dle potřeby)
-
-
zadavatel může objednávku před započetím plnění zrušit;
-
komunikace mezi zadavatelem a vyzvanými dodavateli probíhá písemně elektronicky, poštou, faxem, resp. osobním převzetím. Doklady o komunikaci jsou uchovávány u spisu zadávacího řízení (veřejné zakázky);
-
současně není vyloučen postup v zadání zakázky formou výzvy 3 resp. 5 uchazečům o veřejnou zakázku. Zadavatel si dále může v odůvodněných případech vyžádat zajištění smluvního vztahu formou smlouvy o dílo včetně doložení kvalifikačních předpokladů u vybraného dodavatele.
-
-
Veřejná zakázka malého rozsahu, jejíž předpokládaná hodnota je rovna nebo přesahuje částku 100.000,- Kč bez DPH a nedosahuje částky 399.999,99,- Kč bez DPHna dodávky a služby a do 1.999.999,99 Kč bez DPH u veřejných zakázek na stavební práce
-
pověřená osoba zadavatele vyzve na základě návrhu pracovníka oprávněného k nakládání se svěřenými finančními prostředky písemnou formou min. 3 vhodné dodavatele předmětu plnění veřejné zakázky. Zadavatel realizuje veřejnou zakázku malého rozsahu v uzavřené výzvě a nebo v otevřené výzvě.
-
zadavatel nesmí vyzývat opakovaně stejný okruh dodavatelů, není–li to odůvodněno předmětem plnění veřejné zakázky či jinými zvláštními okolnostmi (v případě opakovaného vyzývání takových zájemců je nutné k dokumentaci o zadání přiložit písemné zdůvodnění),
-
zadavatel může vyzvat 1 dodavatele, je-li to odůvodněno předmětem plnění veřejné zakázky, např. v případě, že se jedná o jediného a výhradního dodavatele předmětu veřejné zakázky v České republice. K dokumentaci o zadání zakázky musí být potom přiloženo písemné zdůvodnění resp. potvrzení této skutečnosti,
-
minimální lhůta pro podání nabídek je 10 dní ode dne odeslání výzvy; výzva musí být odeslána prokazatelným způsobem (elektronicky – datovou schránkou nebo doporučenou korespondencí),
-
k hodnocení nabídek stanoví zadavatel minimálně tříčlennou komisi, kterou pověří rovněž otevíráním obálek s nabídkami a posouzením splnění kvalifikace,
-
zadavatel, na základě stanoviska hodnotící komise rozhodne o přidělení veřejné zakázky malého rozsahu vybranému uchazeči a oznámení o svém rozhodnutí zašle všem uchazečům, kteří řádně podali nabídku,
-
s vybraným uchazečem zadavatel uzavře smlouvu,
-
zadavatel může zadávací řízení kdykoliv zrušit, a to i bez udání důvodů; v případě zrušení zadávacího řízení oznámí tuto skutečnost zadavatel všem vyzvaným dodavatelům a zároveň všem dodavatelům, o kterých je mu známo, že projevili zájem o účast ve veřejné zakázce,
-
komunikace mezi zadavatelem a dodavateli probíhá písemně elektronicky, poštou, faxem, resp. osobním převzetím; doklady o komunikaci budou uchovávány u spisu zadávacího řízení (veřejné zakázky).
-
-
Veřejná zakázka malého rozsahu, jejíž předpokládaná hodnota u veřejné zakázky na dodávky a služby je rovna nebo vyšší částky 400.000,- Kč bez DPH a nedosahuje částky 1.999.999,99 Kč bez DPH, u veřejné zakázky na stavební práce je rovna nebo vyšší částky 2.000.000,- Kč bez DPH a nedosahuje 5.999.999,99 Kč bez DPH
-
pověřená osoba zadavatele vyzve na základě návrhu pracovníka oprávněného k nakládání se svěřenými finančními prostředky písemnou formou min. 5 vhodných dodavatelů předmětu plnění veřejné zakázky. Zadavatel realizuje veřejnou zakázku malého rozsahu v uzavřené výzvě a nebo v otevřené výzvě.
-
zadavatel nesmí vyzývat opakovaně stejný okruh dodavatelů, není–li to odůvodněno předmětem plnění veřejné zakázky či jinými zvláštními okolnostmi (v případě opakovaného vyzývání takových zájemců je nutné k dokumentaci o zadání přiložit písemné zdůvodnění),
-
zadavatel může vyzvat 1 dodavatele o veřejnou zakázku, je-li to odůvodněno předmětem plnění veřejné zakázky, např. v případě, že se jedná o jediného a výhradního dodavatele předmětu veřejné zakázky v České republice (k dokumentaci o zadání zakázky musí být potom přiloženo písemné zdůvodnění resp. potvrzení této skutečnosti),
-
u zakázek s předpokládanou hodnotou 1 000 000 Kč a vyšší stanoví zadavatel požadavky na prokázání kvalifikace minimálně v rozsahu požadavků uvedených v §53 a §54 zákona, údaje podle § 53 zákona lze prokázat formou čestného prohlášení.
-
minimální lhůta pro podání nabídek je 10 dní ode dne odeslání výzvy; výzva musí být odeslána prokazatelným způsobem (elektronicky – datovou schránkou nebo doporučenou korespondencí),
-
k hodnocení nabídek stanoví zadavatel minimálně pětičlennou komisi, kterou pověří rovněž otevíráním obálek s nabídkami a posouzením splnění kvalifikace,
-
zadavatel, na základě stanoviska hodnotící komise rozhodne o přidělení veřejné zakázky malého rozsahu vybranému uchazeči a oznámení o svém rozhodnutí zašle všem uchazečům, kteří řádně podali nabídku,
-
s vybraným uchazečem zadavatel uzavře smlouvu,
-
zadavatel může zadávací řízení kdykoliv zrušit, a to i bez udání důvodů; v případě zrušení zadávacího řízení oznámí tuto skutečnost zadavatel všem vyzvaným dodavatelům a zároveň všem dodavatelům, o kterých je mu známo, že projevili zájem o účast ve veřejné zakázce.
-
komunikace mezi zadavatelem a vyzvanými dodavateli probíhá písemně elektronicky, poštou, faxem, resp. osobním převzetím; doklady o komunikaci jsou uchovávány u spisu zadávacího řízení (veřejné zakázky),
-
zadavatel zveřejňuje na svém profilu zadavatele celé znění smlouvy do 15 dnů od jejího uzavření, v případě dodatků, uveřejňuje ve stejné lhůtě také všechny dodatky smlouvy,
-
zadavatel uveřejňuje na svém profilu zadavatele do 90 dnů po ukončení plnění skutečně uhrazenou cenu – formou zveřejnění vystavené faktury; u smlouvy, jejíž doba plnění přesahuje 1 rok, uveřejní zadavatel nejpozději do 31. března následujícího kalendářního roku cenu uhrazenou za plnění veřejné zakázky v předchozím kalendářním roce; to nezbavuje zadavatele povinnosti, aby po úplném splnění celé této smlouvy opět uveřejnil výši skutečně uhrazené ceny za celou dobu trvání smlouvy;
zadavatel zveřejňuje seznam subdodavatelů podílejících se na plnění zakázky v rozsahu větším než 10 % z celkové ceny veřejné zakázky, nebo z části ceny veřejné zakázky uhrazené zadavatelem v jednom kalendářním roce, pokud doba plnění veřejné zakázky přesahuje 1 rok; zadavatel uvedené informace uveřejňuje na svém profilu zadavatele do 90 dnů po ukončení plnění; u smlouvy, jejíž doba plnění přesahuje 1 rok, nejpozději do 31. března následujícího kalendářního roku.
-
-
-
Jiné formy zadání veřejné zakázky:
V případě jiného způsobu (jiné formy) zadání veřejné zakázky (např. jednací řízení bez uveřejnění, jednací řízení s uveřejněním, soutěž o návrh, dynamický nákupní systém, soutěžní dialog, elektronická burza apod.) bude postupováno podle příslušných ustanovení zákona č. 137/2006, o veřejných zakázkách.
-
Uveřejňování zadávacího řízení
Zahájení zadávacího řízení a oznámení o výsledku zadávacího řízení (formou Zápisu) u zakázek malého rozsahu nad 100.000 Kč bez DPH je zadavatel povinen zveřejnit, kromě zákonných povinností vztahujících se ke zveřejňování dokumentů z průběhu zadávacího řízení a po jeho ukončení, na profilu zadavatele: https://zakazky.cuni.cz/profile_displey_17.html:
-
zadavatel zveřejňuje na svém profilu zadavatele celé znění smlouvy do 15 dnů od jejího uzavření, v případě dodatků, uveřejňuje ve stejné lhůtě také všechny dodatky smlouvy. Tato povinnost se vztahuje na všechny smlouvy na veřejné zakázky, jejichž cena je nejméně 500.000,- Kč bez DPH, pokud ZVZ nestanoví výjimku z povinností uveřejňování
-
zadavatel uveřejňuje na svém profilu zadavatele do 90 dnů po ukončení plnění skutečně uhrazenou cenu – formou zveřejnění vystavené faktury; u smlouvy, jejíž doba plnění přesahuje 1 rok, uveřejní zadavatel nejpozději do 31. března následujícího kalendářního roku cenu uhrazenou za plnění veřejné zakázky v předchozím kalendářním roce; to nezbavuje zadavatele povinnosti, aby po úplném splnění celé této smlouvy opět uveřejnil výši skutečně uhrazené ceny za celou dobu trvání smlouvy; (tato povinnost se nevztahuje na veřejné zakázky malého rozsahu, pokud ZVZ nestanoví výjimku z povinností uveřejňování)
-
zadavatel zveřejňuje seznam subdodavatelů podílejících se na plnění zakázky v rozsahu větším než 10 % z celkové ceny veřejné zakázky, nebo z části ceny veřejné zakázky uhrazené zadavatelem v jednom kalendářním roce, pokud doba plnění veřejné zakázky přesahuje 1 rok; zadavatel uvedené informace uveřejňuje na svém profilu zadavatele do 90 dnů po ukončení plnění; u smlouvy, jejíž doba plnění přesahuje 1 rok, nejpozději do 31. března následujícího kalendářního roku; ; (tato povinnost se nevztahuje na veřejné zakázky malého rozsahu, pokud ZVZ nestanoví výjimku z povinností uveřejňování)
-
-
Veřejné zakázky spolufinancované z rozpočtu Evropské unie
-
při zadávání veřejných zakázek u projektů spolufinancovaných nebo s předpokládaným spolufinancováním z rozpočtu Evropské unie nebo z obdobných cizích prostředků postupuje zadavatel rovněž podle stanovených pravidel Evropské unie či podle jiných obdobných pravidel,
-
v případě rozporu tohoto opatření se stanovenými pravidly Evropské unie či jinými obdobnými pravidly (zejména s pravidly operačních programů) je zadavatel povinen se řídit přísnější úpravou.
-
-
Archivace dokumentace o veřejné zakázce
Veškerou dokumentaci o veřejné zakázce včetně záznamů o elektronických úkonech podle § 149 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách je nutné uchovávat po dobu 5 let od uzavření smlouvy. U veřejných zakázek, jejichž financování je zajištěno z fondů EU (i v případě částečného financování), je nutné dokumentaci uchovávat po dobu nejméně 10 let nebo dobu stanovenou příslušným řídícím orgánem každé jednotlivé dotace.
-
Závěrečná ustanovení
Výjimku z výše uvedeného postupu zadávání veřejných zakázek malého rozsahu na fakultě schvaluje děkan fakulty na základě písemné žádosti s odůvodněním.
Toto opatření nabývá účinnosti dnem vydání a ruší opatření č. 22/2014.
PhDr. Jakub Končelík, Ph.D.
děkan fakulty
Za správnost:
PhDr. Natálie Švarcová
proděkanka pro ekonomiku