Informace pro vyučující
Informace pro vyučující
V roce 2023 bylo vydáno opatření rektora č. 28/2023, které specifikuje podporu pro uchazeče a studující se specifickými potřebami na Univerzitě Karlově.
Na této stránce jsou popsány situace, které mohou nastat ve výuce a v kontaktu se studentem se specifickými potřebami. Vzhledem k tomu, že tyto situace mohou být velmi různé, je potřeba vždy přistupovat individuálně a hledat taková řešení, která nebudou příliš komplikovat výuku ani vyučujícímu, ani studentovi, ale zároveň stále budou v souladu s funkční diagnostikou a příliš se neodchýlí od předpisů.
Pokud si nebudete vědět rady, můžete se kdykoliv obrátit na kontaktní osoby na e-mailu specialni.potreby@fsv.cuni.cz.
Dle opatření rektora č. 28/2023 Čl. 7:
„Student informuje dotčené vyučující a další subjekty (např. vedoucí praxe a další osoby podílející se na výuce) o obsahu dokumentu Funkční diagnostika. Učiní tak bez zbytečného odkladu po zápisu do evidence studentů UK se specifickými potřebami nebo aktualizaci dokumentu Funkční diagnostika a dále před začátkem každého nového semestru či události, na niž se vztahuje poskytování nástrojů podpory. Student na naplňování doporučení obsažených v dokumentu Funkční diagnostika aktivně spolupracuje.“
Jaké doporučení na úpravu studia mohou studenti mít?
Doporučení a modifikace studia jsou vázány na typ a míru znevýhodnění. Ve většině případů se setkáte s doporučením na prodloužení času u zkoušky či testu. Navýšení času může být stanoveno o 25, 50, 75 nebo 100 % času navíc a může se týkat jakéhokoliv typu zkoušení, tedy jak písemného, tak ústního.
U ústního zkoušení je pouze nutné vyhradit si na daného studenta více času.
U písemného zkoušení se dle doporučení z funkční diagnostiky někdy objevuje požadavek, aby student byl zkoušen v samostatné místnosti a nebyl stresován a rušen odcházejícími spolužáky, kteří zkoušku dokončí dříve.
Zajišťuje-li vyučující pro studenta samostatnou místnost, je třeba myslet i na to, kdo zde bude konat dozor. Není-li z nějakého důvodu možné, aby student psal test v jiné místnosti, je nutné ujasnit si, zda začne test psát dříve, nebo naopak skončí později než ostatní. Další možností je nabídnout studentovi jiný termín zkoušky, ale to je pro vyučujícího složitější, protože je s tím spojena nutnost připravit další variantu zadání.
Někteří studenti mohou také potřebovat upravit formát zadání (např. větší písmo u studentů se zrakovým znevýhodněním).
Aby vyučující měli dostatek času vše připravit a domluvit se se studentem na všech detailech, je nutné, aby vyučující studenta o tom, že chce nárok na prodloužení času u zkoušení uplatnit, informoval včas.
Prodloužení času se nemusí týkat jen samotného zkoušení, ale také deadlinu pro odevzdání práce, úkolů a podobně – zde je důležitá konkrétní dohoda mezi vyučujícím a studentem.
Dalším doporučením, které student může chtít využít, je potřeba individuální konzultace s vyučujícím. Konzultace však není možné zaměňovat s doučováním a měly by být spíše příležitostné (např. pokud má student ze zdravotních důvodů více absencí a potřebuje se zorientovat v tom, co si má doplnit).
Mezi další modifikace během studia patří používání různých technických pomůcek u zrakově a sluchově znevýhodněných, tolerance k nečitelnému rukopisu a pravopisným chybám, preference ústního zkoušení před písemným a naopak, nutnost jasných zadání bez možnosti dvojího výkladu apod. Všechny doporučené úpravy pro konkrétní studium jsou součástí funkční diagnostiky.
Jak se o studentovi a jeho modifikacích dozvíte?
O studentovi se specifickými potřebami se vyučující nejčastěji dozví tak, že bude přímo kontaktován daným studentem, který bude požadovat nějakou modifikaci při studiu nebo při ukončování předmětu.
Další možností je, že vyučující budou informováni kontaktními osobami pro studenty se specifickými potřebami. Nejčastěji z e-mailu specialni.potreby@fsv.cuni.cz.
Svá doporučení může student uplatňovat na základě doložených informací z funkční diagnostiky. Funkční diagnostika je dokument, který je vytvořen některým z odborníků na UK navrhující nástroje podpory podle specifických potřeb studentů a studentek v průběhu studia.
V případě, že student není evidován jako student se specifickými potřebami a modifikace uplatňuje pouze na základě lékařské zprávy, nárok na podporu při studiu bohužel nemá. Takového studenta prosím odkažte na kontaktní osoby pro studenty se specifickými potřebami, které mu s evidencí rády pomůžou. V případě, že se student neprokáže funkční diagnostikou, ale zároveň tvrdí, že evidovaný je, tak je možné se obrátit na kontaktní osoby, které informace ověří.
Může nastat situace, kdy vyučující zjistí od studenta informace ohledně jeho zdravotního stavu, které by mohli studenta vést k možnosti evidence. Vyučující může studenta odkázat na kontaktní osoby, které se studentem možnost evidence dořeší. Někdy se student snaží situaci zvládnout bez modifikací, například kvůli strachu ze stigmatizace. V takovém případě je možné studenta poslat za kontaktní osobou nebo mu doporučit jednu ze služeb nabízených na UK.
Včasná intervence může prospět studentovi i vyučujícím.
Kontaktní osoby
Bc. Kristina Bobrovnikova | Bc. Lucie Pištěková, DiS. |
E-mail: specialni.potreby@fsv.cuni.cz Telefon: 222 112 239; 267 224 211 budova Hollar, místnost: 219 Jinonice, místnost: C615 Schůzku doporučujeme domluvit e-mailem. |
E-mail: specialni.potreby@fsv.cuni.cz Telefon: 222 112 234; 267 224 210 budova Hollar, místnost: 220 Jinonice, místnost: C616 Schůzku doporučujeme domluvit e-mailem. |
Důležité odkazy
Základní informace
- Pokud student nechce využít modifikaci studia, tak není povinen hlásit vyučujícímu, že je student se specifickými potřebami. Je to rozhodnutí studenta, zda požádá vyučujícího na začátku semestru o modifikaci předmětu.
- Student, který je řádně evidovaný jako student se specifickými potřebami dle Opatření rektora č. 28/2023 má k dispozici posudek funkční diagnostiky s doporučeními pro vyučující. V případě potřeby modifikace studia je student povinen se tímto posudkem prokázat u vyučujících.
- Bez dokončené evidence nemá student nárok na modifikaci studia. V takovém případě může vyučující odkázat studenta na kontaktní osoby.
Psychologické poradenství
Psychologické poradenské centrum Carolina
Nabízí konzultace studijních, ale i rodinných, osobních a jiných problémů. Přihlášení pomocí aplikace naleznete na webu Centra Carolina.
Psychologické poradenství FSV UK
Studentům se nabízí možnost konzultací formou podpůrných terapií a psychologického poradenství. Návod a podrobnější informace naleznete na webu FSV UK.