PhDr. Mgr. Bc. Jan Jirků, Ph.D.
PhDr. Mgr. Bc. Jan Jirků, Ph.D.
Působiště:
- Katedra žurnalistiky
E-mail: jan.jirku@fsv.cuni.cz , jan.jirku@fsv.cuni.cz
Telefon: +420 604 888 808 , +420 222 112 166
Místnost: č. H111a, Smetanovo nábřeží 6
ORCID ID: 0000-0002-9644-8752
Rok vydání
Monografie
- JIRKŮ, Jan. Žurnalistická profese 2.0. 1. vyd vyd. Praha: Karolinum, 2020. 101 s. ISBN 978-80-246-4610-7.
- OSVALDOVÁ, Barbora - JIRKŮ, Jan - LÁBOVÁ, Alena - LOKŠÍK, Martin - MARŠÍK, Josef - TRUNEČKOVÁ, Ludmila. Zpravodajství v médiích. 3. vyd vyd. Praha: Karolinum, 2020. 139 s. ISBN 978-80-246-4612-1.
Kapitoly v monografiích
- JIRKŮ, Jan. Online zpravodajství. In: OSVALDOVÁ, Barbora. Zpravodajství v médiích. 3. vyd vyd. Praha: Karolinum, 2020, s. 118-130. ISBN 978-80-246-4612-1.
Články
- JIRKŮ, Jan. Využití dopravy při novinářské činnosti v první polovině 20. století. Sborník Národního muzea v Praze. Řada C, Literární historie (Acta Musei Nationalis Pragae. Series C, Historia Litterarum.). 2012, 57(4), 11-18. ISSN 0036-5351.
- JIRKŮ, Jan. Novost nových médií. Civilia: odborná revue pro didaktiku společenských věd. 2014, 5(1), 57-66. ISSN 1805-3963.
- JIRKŮ, Jan. Aktuální témata mediální výchovy a mediálního vzdělávání. Civilia: odborná revue pro didaktiku společenských věd. 2021, 12(1), 91-98. ISSN 1805-3963.
- JIRKŮ, Jan. Remediace výuky. Civilia: odborná revue pro didaktiku společenských věd. 2020, 11(1), 56-62. ISSN 1805-3963.
- JIRKŮ, Jan. Mediální, veřejná a politická agenda na lokální úrovni. Sborník Národního muzea v Praze. Řada C, Literární historie (Acta Musei Nationalis Pragae. Series C, Historia Litterarum.). 2011, 56(3-4), 61-64. ISSN 0036-5351.
- JIRKŮ, Jan. Orientátory v dezinformačních sděleních. Civilia. 2022, 13(1), 6-16. ISSN 1805-3963.
- JIRKŮ, Jan. Školní časopisy a možnosti jejich využití v mediální výchově. Civilia. 2023, 14(1), 32-39. ISSN 1805-3963.
Příspěvky v konferenčních sbornících
- JIRKŮ, Jan. Projevy předpojatosti ve zpravodajství o migrační krizi poskytovaném českou komerční televizní stanicí Prima. In: HUBÁLEK, Tomáš. Sborník z VI. mezinárodní vědecké konference studentů doktorských studijních programů v oblasti společenských věd 1. vyd vyd. Praha: Nakladatelství Epocha, 2017, s. 38-49. ISBN 978-80-7557-091-8.
- JIRKŮ, Jan. Reprezentace "pseudoreality" v řetězových e-mailech a jejich vnímání seniory. In: BUČKOVÁ, Zuzana - RUSŇÁKOVÁ, Lenka - RYBANSKÝ, Rudolf - SOLÍK, Martin. Megatrendy a médiá 2018: Realita a mediálne bubliny 1. vyd vyd. Trnava: Fakulta masmediálnej komunikácie UCM v Trnave, 2018, s. 61-73. ISBN 978-80-8105-953-7.
- JIRKŮ, Jan. Aplikace konceptu mediální logiky při výzkumu dopadů nových médií na žurnalistiku. In: HUBÁLEK, Tomáš. Sborník z II. mezinárodní vědecké konference studentů doktorských studijních programů v oblasti společenských věd 1. vyd vyd. Praha: Epocha, 2013, s. 210-217. ISBN 978-80-7425-211-2.
- JIRKŮ, Jan. Čtyři pilíře výzkumu médií v éře konvergence médií. In: HUBÁLEK, Tomáš. Sborník z V. mezinárodní vědecké konference studentů doktorských studijních programů v oblasti společenských věd Olomouc, 27. dubna 2016 Praha: Nakladatelství Epocha, 2016, s. 209-220. ISBN 978-80-7557-044-4.
JKB096 (ZS) - Platformy žurnalistiky v kyberprostoru; JJB613 (ZS) - Úvod do studia nových médií; JJM217 (ZS i LS) - Čtení textů ke studiu médií - Nová média; JJM355 (ZS) - Teoretické koncepty ke studiu žurnalistiky I (tři seminární skupiny); JJM255 + JJM357 (LS) - Teoretické koncepty ke studiu žurnalistiky II (tři seminární skupiny); JJM288 (ZS i LS) - Žurnalistická profese v kontextu aktuálních trendů vývoje médií
Bc. i Mgr. práce
1. Uživatelský přístup k nově zaváděným komunikačním technologiím (na příkladu smart televizí, smartphonů s ohebným displejem apod.)
2. Ergonomická konvergence a její dopady na uspořádání zpravodajských místností
3. Nárůst počtu televizních kanálů dostupných prostřednictvím DVB-T(T2) vysílání v České republice jako důsledek digitalizace televizního vysílání
Internet a česká mediální krajina, nastolování témat na lokální úrovni, proměny žurnalistiky v éře konvergentních médií, vliv dopravy na novinářskou činnost z hlediska dějin médií